Szolgáltatásaink iskolásoknak
Komplex gyógypedagógiai vizsgálat
Komplex gyógypedagógiai vizsgálat akkor válhat szükségessé, ha a gyermek tanulmányi eredménye gyengébb, az új ismereteket lassabban és nehezebben sajátítja el a kortársaihoz képest, és a tanulásban sok segítséget igényel. A vizsgálat során a gyermek életkori sajátosságait figyelembe véve, igazodva az osztályfokhoz, feltérképezzük a részképességeit, meghatározzuk az erősségeit és a gyengeségeit.
A vizsgálat során felmért főbb területek:
- olvasás
- írás
- számolás
- figyelem
- emlékezet
- gondolkodás
- nagymozgás
- tájékozódási képesség (saját testen, időben, térben, síkban)
Konduktív állapotfelmérés
A komplex konduktív állapotfelmérés során olyan gyermekek vizsgálata történik, akiknél központi idegrendszeri sérülés történt, vagy annak a gyanúja állhat fenn. A vizsgálat magában foglalja az anamnézis felvételét, értékelő áttekintését is. Amennyiben van már bármilyen szakorvosi vélemény (neurológiai, ortopédiai, belgyógyászati, stb.), akkor annak bemutatása segítheti a pontosabb állapot megismerést.
A vizsgálat tartalma:
- Általános megfigyelések (testalkat, csont és izomrendszer sajátosságai, tónuseloszlás jellemzői)
- Mozgásállapot részletes megismerése (fekvő-, ülő-, álló- és járó helyzetben)
- Kommunikáció és beszéd sajátosságai
- Figyelem jellegzetességei
- Érzékszervi sajátosságok megfigyelése (látás, hallás, nyelvműködés sajátosságai)
- Napirend, önellátó tevékenységek
- Összegzés (a fejlesztési és ellátási lehetőségek áttekintése, esetleg további szakorvosi vizsgálatokra tett javaslatok)
Tanulási nehézségek és zavarok szűrővizsgálata
(Diszlexia, Diszgráfia, Diszkalkulia)
A tanulási zavar meglétére egy gyermek esetében, adott tanulási területen mutatott, az egyéb területek színvonalához képest jelentős elmaradása, tanulási sikertelensége hívja fel a figyelmet.
Tanulási zavarok esetén tapasztalható gyanújelek:
- A viselkedés, az aktivitás területén mutatott zavarok: impulzivitás és hiperaktivitás. A gyermekek nem tudnak nyugodtan ülni, aktivitásszintjüket szabályozni, zavarják az órát, más gyerekek tevékenységét. Alacsony toleranciával rendelkeznek. Mozgásuk rendezetlen, koordinálatlan.
- Figyelemzavarok: hullámzó, változó intenzitású figyelem. A beérkező ingerek közül a gyermek képtelen szelektálni vagy éppen megtapad egy – egy folyamatnál.
- A percepció zavarai: Gestalt látás, rész-egész viszonyának, alak-háttér viszonyának, formák, arányok észlelésének nehézsége, különböző modalitású ingerek esetén az átfordítás nehézsége (pl. diktálás után nem tud írni, vagy olvasott szöveget nem tud elmondani).
- A mozgáskoordináció nehézségei: nemcsak a nagymozgások (összerendezetlen nagymozgások, az egyensúly bizonytalansága), de a finommozgások terén is jelentkezhet, mely jelentősen nehezítheti az írásmozgás pontos kivitelezését. Jellemző a kusza írás, a nehézkes és görcsös írásmód, az egyenetlen betűnagyságok.
- A téri orientáció zavarai: testséma, lateralizáció problémái, melyek jelentősen megnehezítik a téri tájékozódást.
- A nyelvi működés zavarai: gyenge beszédartikuláció, beszédészlelés, szegényes szókincs, kifejezőkészség, szótalálási nehézség, széttagolt beszéd. Nyelvtani szerkezete fejletlen.
- Másodlagos tünetek: szorongás, kudarcorientált, gátolt, visszahúzódó vagy agresszív viselkedés.
- Az emlékezet zavarai: nehezen tartják meg gondolataikat, hosszabb utasítások esetén összezavarodnak. Az emlékezeti funkciók nehézsége gátolja az olvasás folyamatát.
- A gondolkodás problémái: felfogóképességük korlátozott, logikai érvelésük, általánosítási, szabályalkotási képességük gyengébb. Ezek a gyerekek passzívabbak, önállótlanabbak, több tanári vezetést igényelnek.
Amennyiben a felsorolt gyanújeleket tapasztalja gyermekénél, mindenképpen javasolt egy célzott gyógypedagógiai vizsgálat a tanulási zavar meglétének vagy kizárásának céljából.
A vizsgálat alkalmával felmérjük a tanuláshoz szükséges részképességek fejlettségét, feltárjuk a tanulási nehézségek okait.
Diszlexia/diszgráfia vizsgálat akkor válhat szükségessé, ha a szülő azt tapasztalja, hogy a gyermeknek nehézséget okoz az olvasás és az írás elsajátítása. A felmérés alkalmával az olvasást, a szöveg emlékezetet, a szövegértést, az írást és a nyelvi grammatikai készséget tárjuk fel.
A diszkalkulia pedagógiai vizsgálata a számolási képességek vizsgálatát jelenti. A vizsgálat alkalmazkodik a gyermek életkorához, osztályfokához, illetve matematikai tudásának elvárható szintjéhez.
Tanulási zavarok komplex terápiája
(Diszlexia, Diszgráfia, Diszkalkulia komplex terápia)
A diszlexia (olvasási zavar) esetében jellemző, hogy a gyermek olvasási teljesítménye jelentősen elmarad a korának és az intelligenciájának megfelelően elvárható szinttől.
A diszgráfia (írászavar) nem javul a sok másoltatással, speciális kezelést igényel. A helyesírás javítására először a részképességek fejlesztése történik (ritmusérzék, alaktagolás, hallási figyelem, hallási differenciálás, emlékezet). Ezek mind fontosak a helyesírás szempontjából.
A diszkalkulia (számolási zavar) terápiája során célunk:
- a matematika tanulásához szükséges biztos alapok megteremtése és a készségek fejlesztése (pl. érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás, beszéd)
- a számfogalom és műveleti fogalom kialakítása
- az absztrahálás (elvonatkoztatás) folyamatának fejlesztése: különböző matematikai fogalmak és a velük végzett manipulálás (különböző tárgyakkal, eszközökkel számolás) – később cselekedtetés nélküli számolás
- a matematikai fogalmak, jelek és szabályok beépítése a gyermek fogalmi rendszerébe, gondolkodási műveleteibe
- a szöveges feladatok megoldási menetének gyakorlása: elolvasás, megértés, adatok leírása, műveletté alakítása, műveletvégzés, szöveges válasz leírása.
Nálunk a Pillecukor Fejlesztőházban a tanulási zavarok terápiájának komplexitása egyedülálló, hatékonysága kimagasló, hiszen egyrészt alkalmazzuk Brigitte Sindelar kognitív terápiás tréningprogramját, másrészt a foglalkozások szerves részét képezi a Kulcsár Mihályné által kidolgozott Komplex Mozgásterápia alkalmazása, amely módszer kifejezetten a tanulási nehézségek megelőzésében és oldásában nyújt segítséget.
A tanulási zavarok komplex terápiája során a gyermek újraélheti a mozgásfejlődés szakaszait, ezzel kijavítva a hibás működéseket. Ezáltal az idegrendszer is újraszerveződik, erősebbé válik, melynek következményeként pozitív változások tapasztalhatóak a tanulásban, magatartásban és az önbizalomban.
Mozgásfejlesztés
(Alapozó torna, Komplex mozgásterápia, Szenzomotoros mozgásfejlesztés)
A Kulcsár-féle mozgásterápiát az a felismerés hívta életre, hogy az idegrendszer érése szoros kapcsolatban áll a mozgás fejlődésével. Születés után a mozgás az első kommunikációs eszközünk a világgal. Az éretlen idegrendszer különféle hiányokat, lemaradásokat, viselkedésbeli eltéréseket jelezhet. Az iskolás korosztály számára tartott mozgásterápia, a deficitek csökkentésében, megszüntetésében segíthet. A komplex mozgásterápia során a gyermek újraélheti a mozgásfejlődés szakaszait, kijavítva a hibás működéseket. Ezáltal az idegrendszer is újraszerveződik, erősebbé válik, melynek következményeként pozitív változások tapasztalhatóak a tanulásban, magatartásban és az önbizalomban.
Miben is tud segíteni ez a terápia?
- a finommotorika fejlesztésében
- a mozgáskoordináció javításában
- az egyensúlyérzék fejlődésében
- tanulási nehézségek esetén
- írás, olvasás, számolási nehézség korrekciójában
- beilleszkedési nehézség esetében
- figyelemkoncentrációs zavar javításában